Grywalizacja – sposób na zmotywowanie kierowców do poprawy stylu jazdy?

Grywalizacja – sposób na zmotywowanie kierowców do poprawy stylu jazdy?

Grywalizacja inaczej nazywana jest gryfikacją lub gamifikacją. Polega na wykorzystaniu mechanizmów występujących w grach komputerowych w innych dziedzinach życia. Jej celem jest wywołanie dodatkowego zaangażowania ludzi. Gry komputerowe naturalnie wywołują w grających uczucie rywalizacji i pragnienie wygranej oraz przyjemność podczas pokonywania kolejnych etapów czy trudności. Dlatego właśnie powstała chęć wykorzystania podobnych zachowań w biznesie i zarządzaniu ludźmi. Nawet rutynowe działania mogą stać się ciekawsze i zyskać dodatkowy aspekt dzięki umiejętnie wprowadzonym metodom grywalizacji.

Zarządzanie flotą – najważniejsze wskaźniki

Każdy, kto na co dzień zarządza flotą pojazdów, wie, jak istotne jest uzyskanie maksymalnej wydajności, zwłaszcza dziś – gdy na rynku rośnie zapotrzebowanie na usługi, a chętnych do pracy w zawodzie wciąż brakuje.

Wydajność przekłada się oczywiście na niższe koszty, skuteczność i w efekcie zadowolenie klientów. Jest to jeden z najważniejszych, jeśli nie najważniejszy wyznacznik dobrego zarządzania.

Ważne jest również odpowiednie planowanie przeglądów technicznych pojazdów i wyczulanie kierowców na niebezpieczeństwa, które mogą napotkać na drodze. Stłuczka lub wypadek może spowodować przestoje w pracy firmy, a to często prowadzi do utraty klientów, którzy nie mogą pozwolić sobie na wydłużony czas realizacji zlecenia.

Grywalizacja w zarządzaniu flotą pojazdów

Platforma WEBFLEET ma wbudowaną funkcję monitoringu pojazdów. Pozyskiwane w ten sposób informacje dotyczą wielu aspektów. Zarządzający flotą może gromadzić dane dotyczące czasów przejazdów, zrealizowanych tras, przestojów, stylu jazdy czy poziomu spalania paliwa.

Monitoring pojazdów oraz system bieżącego raportowania dają natomiast możliwość zestawiania wyników każdego z pracowników zatrudnionych we flocie. Takie rankingi wprowadzają element rywalizacji i motywują do ciągłego poprawiania wyników. Wystarczy wprowadzić atrakcyjne bonusy i nagrody dla osób, które radzą sobie najlepiej. Z drugiej strony pracownicy pozostający poza najlepszą grupą mogą być typowani do dodatkowych szkoleń poprawiających ich wydajność.

Czytelne raporty tworzone przez platformę sprawiają, że system nagradzania jest przejrzysty. Pracownicy rozumieją zasady i są zmotywowani, by brać udział w tego rodzaju „rozgrywce”, a tym samym poprawiać własny styl jazdy i przyczyniać się do generowania oszczędności w firmie.