Przydrożne reklamy kradną uwagę kierowców?

Przydrożne reklamy kradną uwagę kierowców?

Reklamowy koszmar w centrum Warszawy (Fot. MiastoMojeAwNim.pl)

Fot. MiastoMojeAwNim.pl

 

Instytut Analizy Sensorycznej ISA przeprowadził bardzo interesujące badania dot. skupienia uwagi kierowców w czasie jazdy. Chodziło w nich o sprawdzenie, jaki wpływ na kierujących mają przydrożne reklamy i w jakim stopniu odwracają one uwagę od znaków drogowych. Testy przeprowadzono na Alei Krakowskiej w Warszawie. Oprócz dużego ruchu trasa ta charakteryzuje się ogromną liczbą reklam, szyldów i różnego typu elementów potencjalnie rozpraszających uwagę kierujących. W trakcie badania, każdy z kierowców „testowych” prowadził auto na dystansie kilku kilometrów, używając specjalnych okularów „eyetrackingowych” (Eye Tracking Glasses). Zapisują one obraz tego, co widzi kierowca i rejestrują ruch jego źrenic. Jest on automatycznie nakładany  na obraz otoczenia i precyzyjnie wskazuje moment i miejsce skupienia uwagi. Badacze z ISA na ekranie komputera obserwują, na czym badana osoba koncentruje swój wzrok i co ją w otoczeniu zainteresowało.

Czy reklamy kradną uwagę kierowców? Wyniki okazały się bardzo niepokojące. Analiza danych dostarczyła niezbitych faktów, że reklamy przydrożne skutecznie odwracają uwagę.  Badani zauważyli  (przez minimum pół sekundy) tylko  20% istniejących znaków drogowych. O wiele bardziej „skuteczne” w walce o skupienie uwagi były billboardy – dostrzeżono ich 38% (ze wszystkich znajdujących się  na testowym odcinku). Najbardziej rozpraszające uwagę okazały się jednak reklamy i szyldy świetlne. Zauważono ich aż 66%! Prawie 100% kierowców zauważało reklamy na innych pojazdach, ale dotyczyło to sytuacji oczekiwania na światłach – czasie jazdy ten odsetek spadał do ok. 15%.

Badanie Instytutu Analizy Sensorycznej ISA wskazało, w jakim stopniu „agresywne” elementy otoczenia drogi wpływają na zachowanie kierowców. Szczególnie niepokojącym dla bezpieczeństwa drogowego zjawiskiem są reklamy i szyldy świetlne. Ze względu na jaskrawość kolorów i intensywność światła mają one najwyższy wskaźnik zauważalności. Wynik przeprowadzonego badania odnosi się jednak tylko sytuacji w świetle dziennym. Strach pomyśleć jak wyglądałby dla badania przeprowadzonego w nocy…

 

Post A Comment

*