Lepiej, ale ciągle w ogonie

Lepiej, ale ciągle w ogonie

Mimo, że coraz mniej ludzi ginie na naszych drogach,  to i tak ciągle przodujemy pod względem liczby śmiertelnych ofiar wypadków wśród krajów UE.

W ubiegłym roku na terenie Unii, w wypadkach drogowych poniosły śmierć średnio 52 osoby na 1 mln mieszkańców. Najbezpieczniej było na drogach Wielkiej Brytanii, Szwecji, Holandii i Danii  – ok. 30 ofiar śmiertelnych na 1 mln mieszkańców. Gorzej było w Europie Środkowej, w tym w Polsce, i krajach bałkańskich. Niestety, od lat znajdujemy się w niechlubnej czołówce państw o najgorszych wskaźnikach bezpieczeństwa drogowego i to mimo zachodzącej poprawy – od początku dekady liczba śmiertelnych ofiar zmalała o 15 proc. Tyle tylko, że to niewielki postęp w porównaniu z innymi krajami Unii.

Według statystyk naszej policji w 2012 r. aż jedną trzecią ofiar stanowili piesi, którzy byli też odpowiedzialni za niemal jedną piątą wypadków. Natomiast w wypadkach spowodowanych z winy kierowców najwięcej osób (42 proc.) zginęło wskutek niedostosowania prędkości do warunków, co zwykle oznacza zbyt szybką jazdę. Nic dziwnego, że Komisja zachęca Polskę do podwojenia wysiłku na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Rozwiązania opracowane w Finderze bardzo dobrze współgrają z planami władz UE. Aplikacja udostępniona przez Findera szkołom jazdy Auto Świata w oczywisty sposób wpływa na bezpieczeństwo drogowe – lepiej wyszkoleni i świadomi młodzi kierowcy są przecież bezpieczniejszymi uczestnikami ruchu drogowego. Jednak, w jeszcze większym stopniu, na codzienne bezpieczeństwo ma wpływ technologia Findera w użyciu biznesowym. Użytkownicy aplikacji lokalizacyjnej korzystają z wbudowanego w system modułu oceny i doskonaleniu techniki jazdy. Pozwala on analizować styl prowadzenia, monitoruje pracę hamulca i pedału przyśpieszenia. Potrafi wskazać w jakim stopniu kierowca do wytracenia prędkości używa silnika, bez nadużywania hamulca. Rejestruje, ile czasu pojazd porusza się ze stałą prędkością, jakie jest średnie wychylenie pedału przyspieszenia, rozkłady prędkości i obrotów. Dane te są następnie automatycznie zestawiane w raport zachowań kierowcy na drodze, który jest podstawą do powstania indywidualnego „profilu kierowcy”, premiowania właściwych i eliminacji złych nawyków. Moduł doskonalenia stylu jazdy może być rozbudowany o urządzenie typu „mobileye” – kamerę analizującą otoczenie samochodu w czasie jazdy – odległości od innych pojazdów i pieszych, sposób zmiany pasów ruchu, użycie kierunkowskazów itp. Nasz system, z którym kamera jest zintegrowana, zbiera wszystkie dane o niepożądanych zachowaniach i kompletuje je w postaci raportów dostępnych uprawnionym osobom w firmie. Nasze narzędzie wpływa na wzrost bezpieczeństwa. Trzeba pamiętać, że kierowcy pod nadzorem systemu lokalizacyjnego i tak jeżdżą bezpieczniej, a tych objętych aplikacją jest ponad 40 tysięcy.

Post A Comment

*