Moduł ECO Driving Finder Online

Moduł ECO Driving Finder Online

Na drogi wyjechały już pojazdy bezzałogowe, tzw. autonomiczne. Prezentacja ciężarówki Mercedes-Benz, gotowej do samodzielnej jazdy po publicznych drogach, odbyła się w ubiegłym roku. Taki samochód przedstawił też amerykański Freightligner.

W stanie Nevada zostały już one dopuszczone do ruchu po drogach publicznych. Scania, w codziennym ruchu testuje rozwiązanie, w którym, w trzech poruszających się ciężarówkach, tylko w pierwszej znajduje się kierowca, a dwa pozostałe podążają za nim samoczynnie. W Holandii od lutego testuje też swoje auta tamtejszy DAF. Podobnie jak w przypadku Scanii chodzi o swego rodzaju „pociągi drogowe”, w których pierwsza ciężarówka jest prowadzona przez kierowcę, a kolejna, bezzałogowa, jedzie tuż za nią w odstępie zaledwie kilku metrów. Na autonomiczne ciężarówki na publicznych drogach z pewnością poczekamy jeszcze przynajmniej dziesięć lat. Ale są takie miejsca, gdzie można je wykorzystywać już dzisiaj, zyskując ogromne oszczędności. Przykładem są kopalnie odkrywkowe z zamkniętymi dla zwykłego ruchu terenami. Samochody wożące urobek poruszają się wciąż po tych samych trasach, co dodatkowo upraszcza sprawę. Koncern wydobywczy Rio Tinto już korzysta z dziesięciu autonomicznych ciężarówek gigantów japońskiej firmy Komatsu. 

Na razie pojawia się więcej pytań o zagrożenia związane z ruchem autonomicznych ciężarówek niż o korzyści płynące z zastosowania tego nowatorskiego rozwiązania, ale to właśnie bezpieczeństwo jest największym atutem aut bezzałogowych. Dowodem na to są prowadzone testy. Google, jako jedna z najbardziej doświadczonych firm w dziedzinie samochodów autonomicznych, prowadzi badania takich aut od sześciu lat. W tym czasie jego samochody przejechały miliony kilometrów, uczestnicząc w zaledwie jedenastu kolizjach. Żadna z nich nie była zawiniona przez samochód autonomiczny.

Tak wysoki poziom bezpieczeństwa wynika przede wszystkim z tego, że bezzałogowy samochód nie męczy się, nie ma złych dni, kiepskiego samopoczucia i nie zasypia ze znużenia albo w wyniku zbyt krótkiego snu przed podróżą. Nie pije alkoholu, nie ma problemów zdrowotnych. Nie ma żadnych wątpliwości w diagnozowaniu sytuacji na drodze i w każdej sytuacji działa szybko i zdecydowanie. Zawsze dostosowuje się do ograniczeń wyznaczanych znakami drogowymi. Nie wchodzi też w grę przekraczanie wyznaczonego przepisami czasu pracy. Jedzie z optymalną prędkością, nie nadużywając dynamiki, w odpowiednim momencie zmienia biegi i nie ma tendencji do ryzykownych zachowań. Odpowiednio wcześnie reaguje na zagrożenia i przeszkody. Płynna jazda z optymalnym wykorzystaniem mocy silnika i odpowiednią do warunków jazdy zmianą biegów procentuje nie tylko dużo niższym zużyciem paliwa, ale również znacząco niższym zużyciem eksploatacyjnym pojazdu. Rzadziej trzeba wymieniać klocki hamulcowe, tarcze, opony, sprzęgło czy olej w silniku. Mniej zużywa się silnik i przekładnie. Podzespoły są mniej obciążone, spada więc ich awaryjność.

Zanim jednak firmy transportowe będą mogły cieszyć się oszczędnościami z użycia pojazdów autonomicznych warto zadbać o osiągnięcie podobnych efektów dzięki rozwiązaniom już dostępnym i sprawdzonym – jak moduł ecodrivingu Finder Online. Korzystając z jego zalet, kierowcy zyskują dodatkowe wsparcie w poprawie stylu jazdy skutkującym mniejszym zużyciem paliwa, tańszą eksploatacją pojazdu bez straty tempa przewozów.

Post A Comment

*